lördag 29 januari 2011

Jag har gjort ett Fynd !!!!!

Nu är det januari rea överallt och jag har fullt upp med att packa och jobba med mitt företag men tog mig ändå tid att åka till Mio i Hbg eftersom jag sett att de hade Rea på "Howard soffor" Jag har alltid velat ha en sån soffa. Jag kunde köpa en soffa som de hade i butiken för nästan halva priset .Gissa om jag blev lycklig....sen hade de en fuskpälspläd på halva priset och en fasankudden som jag önskat så länge.... Kan ni se pläden lite slarvigt i ena hörnet och kudden ovanpå ????



I vårt nya härliga vardagsrum är måtten 6 meter brett och 8 meter djupt....man får plats med en soffa på tvären mittemot öppna spisen... och sedan fåtöljer och soffa som "flyglar" till stora soffan ett stort soffbord har jag tänkt mig i mitten..... ett coolt soffbord. Jag har jättefina fåtöljer och soffa som jag köpt på loppmarknad och som sedan visade sig vara NK stilmöbler från 30 talet...de är omklädda och passar in...en härlig gammal fåtölj att ha som läsfåtölj har jag också men den behöver kläs om....i den satt min pappa och berättade sagor för mig när jag var liten  vår svarta labrador har helt adopterat den så ett svart tyg är nog smart.


På ena gavelväggen vill jag ha en tapet som jag ääälskar Nina Campells"bird cage walk".  Runt öppna spisen blir det en platsbyggd bokhylla, vit inuti men med antracit yttre. Jag gillar den ombonade stilen i ett vardagsrum , men det får inte bli för murrigt, så väggarna för övrigt blir sandfärgade och golvet som är ekparkett ska vi vitluta och hårdvaxa. Jag har köpt en äkta matta på lauritz som är 278x400 som är  sandfärgad.


Färgtemat blir alltså sand med svarta och bruna accenter och färgklickar får bli de kuddar jag är sugen på för tillfället.  Lite coola industri lampor och fina kopparstick på väggarna , några tavlor med insekter och fjärilar bland alla våra ärvda skinnband i bokhyllan får sedan hela rummet att kännas som ett modernt men ändå inbott bibliotek. Lite snäckor ett strutsägg och en brevtyngd med fjärilar gör att man nästan kan se professorn springa omkring förvirrad och leta efter sitt senaste expriment... :)

 Nu behöver jag tips om coola stora soffbord..kanske ett hemmabygge av trätrall och stora rostiga hjul..eller någon annan hipp idé ????

Man får inte vara rädd för mörka färger, i ett ljust rum blir det effektfullt med kontraster.. jag har tröttnat på det helvita även om det är fräscht och fint hos andra så vill jag ha lite mer kontraster och effekter...
Smaken är som baken... :) men det är ju det som gör det hela så underbart !!!!

Inga kommentarer: